موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش فیزیک

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش فیزیک

فیزیک علمی است که به مطالعه طبیعت می‌پردازد. نگاه کردن از دریچه این علم به هستی باعث می‌شود تا بتوانیم علاوه بر توجه به نظم تک تک پدیده ها، وحدت کلی هستی را ببینیم. شناخت ساختار دقیق نظام عالم، دیدن ارتباط پدیده‌ها با یکدیگر، مشاهده شباهت‌های پدیده‌های متفاوت، مواجه شدن با تقارن عالم و ... می‌تواند نگاه ما را عمق بخشد. پس از شناخت پدیده‌ها نوبت به استفاده از قوانین حاکم برآنها برای پاسخگویی به نیازهای زندگی می‌رسد. تکنولوژی در محیط آکادمیک بیشتر در رشته های مهندسی پیگیری می شود اما در مدرسه در شاخه فیزیک به آن می پردازیم.

 آنچه در کلاس پژوهش فیزیک ما رخ می‌دهد را می‌توان در دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول بررسی پدیده‌هایی هرچند کوچک در عالم هستی، شناخت نظم آن‌ها و پیدا کردن عوامل تاثیرگذار بر آن است. از پدیده‌های بررسی شده در سال های اخیر توسط دانش‌آموزان این کلاس می‌توان به پدیده سقوط حباب‌ها در مایعی که در حال نوسان است، بررسی تطبیقی شکل‌های مختلفی که موج صوتی با ویژگی‌های مختلف (تن، شکل و فرکانس) ایجاد می کند، سقوط نی در لیوان نوشابه و عوامل موثر برآن اشاره کرد. پروژه‌های پدیده‌شناسی در واقع مقدمه رسیدن به تکنولوژی هستند.

دسته دوم ساخت دستگاه‌هایی ساده با هدف ارائه پاسخی جدید به یک نیاز روزمره است. از پروژه‌های انجام شده در کلاس می توان به این موارد اشاره کرد: طراحی ساز و کاری برای استفاده از پسماند آب روشویی به عنوان آب فلاش تانک، ساخت دستگاهی برای تولید آب از هوا، ساخت دستگاه جمع‌آوری زباله های دریایی.

دانش آموزان حین انجام آزمایش های پدیده شناسی و یا ساختن دستگاه ها با تلاش برای رفع موانع، مهارت حل مسئله، خلاقیت و مهارت کارگروهی را در خود تقویت می کنند. علاوه برآن به صورت تخصصی کار با برخی از دستگاه ها و ابزارهای آزمایشگاهی را می‌آموزند. همچنین با مبانی علمی موضوع خود تا حد ممکن آشنا می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

  • تعداد بازدید : ۹۷۸