موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

مراقبت از سلامت روان (بمناسبت هفته بهداشت روان)

مراقبت از سلامت روان (بمناسبت هفته بهداشت روان)

سلامت روان افراد با بهزیستی عاطفی، روانی، اجتماعی و حتی جسمی ارتباط دارد. سلامت روان می‌‌تواند بر احساس، طرز فکر و نحوه عملکرد تاثیر بگذارد و به ما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم، با استرس‌های زندگی کنار بیاییم و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشیم.آنچه قابل توجه هست اینکه ما می‌توانیم با انجام کارهایی ساده، سلامت روان خود را بهبود ببخشیم و در عصری که اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب مانند سرماخوردگی شایع شده است، از خود در برابر اختلالات روانی محافظت کنیم.

برخی کارهای کوچک که تاثیرات زیادی بر سلامت روان شما خواهند داشت، عبارت اند از:

در شب به قدر کافی استراحت نمائید

اولین کلید برای مراقبت از سلامت روان، که اغلب نادیده گرفته می‌شود، استراحت شبانه است.بنابراین شب قبل از شروع یک روز سالم، اطمینان حاصل کنید که حداقل 6 ساعت خواب با کیفیت خواهید داشت. اگر شما در طول شب خواب راحتی نداشته باشید، ممکن است بخواهید 9 الی 10ساعت بخوابید، زیرا وقفه در خواب شبانه ممکن است باعث خستگی شما در طول روز شود. برای رسیدن به این مهم لازم است نظم به رختخواب رفتن و بیدار شدن صبح را جدی بگیرید. بهترین ساعت برای تنظیم هورمونی بدن و بهبود سلامت روان، خواب قبل از 11 شب است. اضطراب در مورد کار، مسائل شخصی و یا غم و اندوه و یا سایر نگرانی های عاطفی، تمایل دارند که در شب خود را نمایان کنند بسیار مهم است که ذهن خود را تربیت کنیم تا در طول روز در زمان مشخصی به نگرانی های خود فکر کرده آنها را بپذیریم یا برای تغییر آنها راهکار بیابیم اما شب هنگام ذهنمان را از فکر کردن به آنها دور سازیم.

 تنظیم اهداف برای روزتان

هنگامی که شما صبح بیدار می‌شوید، روز خود را با اختصاص چند دقیقه برای تنظیم اهدافتان شروع کنید.شروع کردن روزتان با تنظیم برنامه‌ها واهداف و داشتن حس خوب برای شروعی دوباره به شما کمک خواهد کرد تا قبل از اینکه به جهانی پر از اخبار و حوادث پا بگذارید، برنامه روز خود را منسجم کرده باشید.

 صبحانه بخورید

هنگامی که وقت خود را صرف تعیین اهداف تان کردید، یک صبحانه مغذی بخورید. مطالعات نشان می‌دهد که یک صبحانه غنی و دلپذیر می‌تواند به بهبود خلق و خوی و بهداشت و سلامت روانتان در طول روز کمک بسیاری کند. حذف صبحانه به طور کلی توصیه نمی‌شود. افرادی که صبحانه می‌خورند، افسردگی کمتر، واکنش استرسی کمتر و عموما زندگی سالم‌تری دارند.

ورزش

پس از صرف صبحانه، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کمی فعالیت ورزشی سبک مثل پیاده‌روی داشته باشید. ورزش می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را تنظیم کرده و حساسیت شما را به وقایع استرس زای روزمره کاهش دهد. ورزش یعنی شما برای حفظ سلامت جسم و روان خود مسئول هستید و این کار را به خوبی انجام می‌دهید.

 کارهای ذهنی انجام دهید

اکنون زمان خوبی برای مشارکت در برخی از کارهای ذهنی است. این می‌تواند شامل تکمیل برخی از کارهای چالش برانگیز از لیست کاری شما و یا حل کردن مشکل برخی از کارهای بزرگترتان باشد. با یک صبحانه متعادل و انجام تمارین سبک ورزشی، ذهن شما در بهترین حالت برای تلاش جهت رسیدن به موفقیت است. رسیدن به موفقیت خود انگیزه و امیدی برای زندگی است و این سلامت روان شما را بهبود می‌بخشد.

ناهار بخورید

در میان کارهایتان، فراموش نکنید یک ناهار متعادل بخورید. صرف ناهار یعنی شما برای خود ارزش قائل هستید که در شلوغی کارهای روزانه، مراقبت از خود را فراموش نکنید. خوردن ناهار زمان خوبی برای مصرف سبزیجات است. مصرف سبزیجات روند کند شدن ذهن را متوقف می‌کند.

تعاملات اجتماعی

پس از ناهار، دوباره به انجام کارهای روزانه برمی‌گردید . شما می‌توانید زمانی را به دیدار دوستان و عزیزانتان اختصاص دهید. اختصاص زمان برای مراودات اجتماعی برای سلامت روانی شما بسیار عالی است، این که آیا با دوستان صحبت می‌کنید و یا زمانی را با مادربزرگ خود می‌گذرانید فرقی ندارد. تماس منظم با دیگران، قسمت بزرگی از سلامت روان را تشکیل می‌دهد. انزوای اجتماعی منجر به بروز چندین اختلال در سلامت روان تان (افسردگی، اضطراب اجتماعی، حس نیاز به انزوای اجتماعی بیشتر و ...) خواهد شد.

چرت بزنید

اثر مثبت چرت زدن بر عملکرد ذهنی ثابت شده است اما خواب بیشتر از یک ساعت در طول روز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.  اگر شما طرفدار چرت زدن نیستید، یک زمان خوب خواهید داشت تا به چیزی که به شما لذت می‌بخشد مشغول شوید. به هر حال بابت تمام زحماتتان از صبح تا به حال، نیاز به یک تشویق از سوی خود دارید!

یک شام سبک بخورید

زمان شام یک وعده غذای سبک بخورید. کمترخوردن در شب برای وزن، میزان گلوکز و متابولیسم شما بهتر است، به شما کمک می کند تا بهتر استراحت کنید و احساس انرژی متعادل تری داشته باشید.

در مورد روزتان تامل کنید

قبل از اینکه به رختخواب بروید، زمانی را به تامل درباره رویدادهای روز یا یادداشت کردن آنها اختصاص دهید. عمل شکرگذاری می‌تواند به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی در روان شما کمک کند، همچنین به شما کمک می‌کند تا احساس مثبت‌تری داشته باشید و قبل از خواب در آرامش کامل قرار بگیرید.

  • تعداد بازدید : ۳۴۱