موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش رباتیک (کواسپیس)

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش رباتیک (کواسپیس)

معرفى ليگ كواسپيس

ربات کواسپیس امداد يك ماشين مجازى براى سرگرمى نوجوانان و همچنين گسترش و رشد محاسبه‌گرى در افكار و تصميم‌هاى آنهاست.

برنامه نويسى و پياده سازى الگوريتم ها در محيط شبيه‌سازى شده ،راه رسيدن به اهداف گفته شده است.

اين ربات مجازى داراى حسگرهايى براى تشخيص عوامل محيطى نظير فاصله با موانع و رنگ و همچنين موتورهايى با توانايى كنترل سرعت بوده كه از اين جهت كاملا شبيه يك ربات واقعى طراحى شده است.

بازى با حركت ربات در محيط شبيه سازى آغاز مي‌شود. ربات ماموريت دارد تا با راه حل هاى مناسبى كه به كمك زبان برنامه‌نويسى كامپيوتر نوشته شده، گنج‌هاى روى زمين را جمع‌آورى كرده و در محل تعيين شده تخليه كند. ربات بايد بتواند از موانع عبور كند، وارد تله نشود و زمان مسابقه را مديريت كند تا امتياز خود را افزايش دهد.

محيط مسابقه داراى دو زمين است كه ربات‌ها دقايق اوليه بازى را در زمين اول سپرى كرده، سپس به زمين دوم انتقال داده مى‌شوند كه در زمين دوم مختصات جغرافيايى ربات نيز در دسترس هست.

براى جذاب‌تر شدن و بالاتر رفتن هيجان، در هر دور از بازى دو تيم، هر كدام با يك ربات، رو در روى هم در يك زمين مسابقه مى‌دهند كه در پايان زمان هشت دقيقه‌اى، رباتى كه امتياز بيشترى داشته باشد، برنده خواهد شد.

اين ليگ در بخش مقدماتى براى نوجوانان زير ١٤ و در بخش پيشرفته براى نوجوانان زير ١٩ سال برگزار مى شود. مسابقات بین‌المللی ایران اپن اصلی‌ترین برگزارکننده این لیگ در ایران است. همچنین ایران سال گذشته میزبان مسابقات رباتیک آسیایی بود که لیگ کواسپیس از جمله مسابقات آن بود.

بزرگترين مزيت اين ليگ،كم‌هزينه بودن آن برای شرکت کنندگان و بالاترين هدف آن، پرورش قدرت تفكر و افزايش خلاقيت نوجوانان است.

 

تصاویر زیرنمونه‌هایی از زمین بازی امداد هستند


(مربع‌های رنگی روی زمین گنج‌های امتیازدار و محدوده نارنجی جعبه تخلیه گنج، محدوده طوسی، باتلاق و محدوده آبی، محدوده ویژه است)

زمین های مسابقه طبق قوانین می‌توانند دارای اشکال مختلف و متنوع باشند


 

علاوه بر لیگ امداد، امداد مشترک  چالش CoSpace GrandPrix Challenge نیز زیر مجموعه کواسپیس محسوب میشود که ربات باید به کمک سنسور های رنگ خط را تشخیص دهد و با بیشترین سرعت و کمترین خطا به مقصد برسد.

این چالش هیجان انگیز در کنار آموزش امداد مشترک در کلاس انجام می‌شود.

 


 

  • تعداد بازدید : ۱۸۰۴