موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش معماری

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش معماری

معماری ساختن متفکرانه یک فضاست. لوئی کان

در آغاز مسیر پژوهش معماری اگر بتوانیم پاسخ مناسبی برای سوال‌های زیر در ذهن داشته باشیم می‌توانیم در مسیر روشنی گام برداریم.

سوال اول : معمار کیست؟

کسی که فضای زندگی انسان را  با تاکید بر نیازهای او هنرمندانه طراحی می‌کند.

سوال دوم : وظیفه‌ او چیست؟

معمار درصدد طراحی حجم و فضاهای مختلف است و با برنامه‌‌ریزی فضایی و سازماندهی فضا کارش خاتمه نمی‌یابد. 

سوال سوم: ارزش کارِ معمار در چیست؟

کار یک معمار وقتی ارزشمند تلقی می‌شود که بتواند دغدغه یا نیاز مخاطبش را به بهترین حالت مرتفع کند. او باید بتواند در درجه اول نیازهای اولیه را پاسخگو باشد و در مرحله بعد به فرانیازها (رضایت، رفاه، زیبایی ) توجه کند. پس لازم است یک معمار هم هنرمند باشد، هم روانشناس و هم مهندس... و از همه مهمتر یک انسان مسئول و متعهد.

حوزه‌های پژوهش

از آنجاییکه رشته معماری گستردگی فراوانی دارد، پژوهش در معماری هم می‌تواند در حوزه‌های مختلفی همچون طراحی داخلی، حوزه روانشناسی و تاثیر محیط بر فرد و حتی مباحث علمی چون انرژی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان تعریف گردد.

پژوهش معماری در مدرسه :

ما سعی داریم با کمک هم و با دقت، دغدغه‌ها و نیازهای پاسخ داده نشده محیط اطرافمان را کشف کنیم. با ایده‌پردازی و هوشمندی از طریق طرح سوالات گوناگون، راههای رسیدن به جواب را خلاقانه بارها تکرار کنیم تا به بهترین جواب برسیم.

در این مسیر گاهی لازم است ساعت‌ها روی قسمتی از پروژه فکر کنیم، چندین بار قسمتی از طرح را بازسازی کنیم، برای ساخت آن تلاش نماییم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 در برخی پروژه‌ها نیز می‌توان به بررسی و شناخت بیشتر متریال‌ها پرداخت و تجربه‌های واقعی از رویارویی با مواد بدست‌آورد‌.

 

  • تعداد بازدید : ۳۱۷