موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش فیزیک

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش فیزیک

فیزیک علمی است که به مطالعه طبیعت می‌پردازد. نگاه کردن از دریچه این علم به هستی باعث می‌شود تا بتوانیم علاوه بر توجه به نظم تک تک پدیده ها، وحدت کلی هستی را ببینیم. شناخت ساختار دقیق نظام عالم، دیدن ارتباط پدیده‌ها با یکدیگر، مشاهده شباهت‌های پدیده‌های متفاوت، مواجه با تقارن عالم و ... می‌تواند نگاه ما را عمق بخشد. پس از شناخت پدیده‌ها نوبت به استفاده از قوانین حاکم برآنها برای پاسخگویی به نیازهای زندگی می‌رسد. تکنولوژی ها در محیط های آکادمیک بیشتر در رشته های مهندسی پیگیری می شود اما در اینجا به دلیل سطح پایین تر کارها در شاخه فیزیک به آن می پردازیم. آنچه در کلاس پژوهش فیزیک ما رخ می دهد را می‌توان در دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول بررسی پدیده های هرچند کوچک در عالم هستی، شناخت نظم آن ها و پیدا کردن عوامل تاثیرگذار بر آن است. مثلا اینکه آیا تا به حال دقت کرده‌اید که کبریت وقتی می‌سوزد، خم می‌شود؟ میزان این انحنا به چه عواملی بستگی دارد؟ آیا می‌شود از روی این انحنا مناسب بودن یا نبودن چوب استفاده شده در چوب کبریت را تشخیص داد؟

اختراع هواپیما، اختراع مونوریل ها، کشف پدیده ابررسانایی، سفر به فضا و ... همه از یک پروژه پدیده‌شناسی نشات میگیرند.

دسته دوم ساخت دستگاه هایی ساده با هدف ارائه پاسخی جدید به یک نیاز روزمره است. مثل اینکه آیا می‌توانیم سیستمی بسازیم تا از پسماند آب روشویی به عنوان آب فلاش تانک استفاده کرده و از هدررفت ملیون ها لیتر اب جلوگیری کنیم؟

دانش آموزان حین انجام آزمایشات پدیده شناسی و یا ساختن دستگاه ها با تلاش برای رفع موانع، مهارت حل مسئله و خلاقیت خود را تقویت می کنند، علاوه برآن به صورت تخصصی کار با برخی از دستگاه ها و ابزارهای آزمایشگاهی را یاد می گیرند. همچنین با مبانی علمی موضوع مورد نظر خود تا حد ممکن آشنا می‌شوند.

  • تعداد بازدید : ۴۷۱