موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش علوم انسانی

معرفی رشته های پژوهشی-پژوهش علوم انسانی

پژوهش علوم انسانی، فرصتی است برای دقیق‌تر فکر کردن و تصمیم‌گیری‌های بهتر.

اطراف همه ما، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. دقت و فکر کردن روی این اتفاقات روزمره می‌تواند ذهن را برای پیدا کردن راه حل‌های مناسب آماده کند. وقتی ذهن عادت کند به یک مساله از ابعاد مختلف بنگرد و آن را تحلیل کند، قطعا فرد مهارت و سرعت بیشتری در حل مسائل روزمره خود پیدا می‌کند. به علاوه می‌تواند کم کم به فرد خلاقی نیز تبدیل شود. هر قدر دقت در نگاه به وقایع در سنین پایین‌تر رخ دهد، در سنین بالاتر که تجربه با این نگاه دقیق همراه می‌شود، کیفیت عملکرد افراد بهتر خواهد شد.

پژوهش علوم انسانی از طریق جلب توجه و دقت نسبت به اتفاقات جاری (از طریق یک روند تدریجی) می‌تواند دانش‌آموزانی دقیق و توانمند، دارای استقلال فکر، قدرت حل مساله و ذهنی باز و خلاق را تربیت کند. دانش‌آموزانی که به راحتی می‌توانند اهداف، علایق و توانمندی های خود را شناسایی کنند و در مسیری شفاف و منطقی آنها را دنبال کنند.

در این کلاس ابتدا به سوالات ساده‌ای نظیر موارد زیر، خواهیم رسید :

  • چرا با وجود این همه تذکر باز هم در مصرف اب و برق کنترل لازم را نمی‌بینیم؟
  • چرا افراد بعد از بازی های جام جهانی یا انتخابات در خیابان ها جشن می‌گیرند؟
  • چرا از درس خواندن لذت نمی‌بریم؟
  • چرا ارزش ها در جامعه فعلی ما اینقدر تغییر یافته اند؟

پس از انتخاب یک مساله مبتنی بر دغدغه های دانش‌آموزان و بازبینی و بررسی آن توسط دبیر و تیم پژوهش، وارد سایر مراحل پژوهشی خواهیم شد. افزایش مطالعه و تمرین نوشتن، اصلی‌ترین مرحله در پژوهش علوم انسانی است و در قسمت آخر به نحوه ارائه، تحلیل و جمع‌بندی یافته‌ها پرداخته خواهد شد.

لازم به ذکر است با توجه به ذهنی بودن حوزه‌های علوم انسانی و زمان‌بر بودن تا رسیدن به نتیجه کار، علاقه، داشتن انگیزه، تلاش و هدفمند بودن دانش‌آموز اهمیت ویژه‌ای دارد.

امید داریم از طریق توانمندسازی اندیشه دانش‌آموزان بتوانیم در پایان این کلاس، رهبران فکری قدرتمندی تربیت کنیم.

  • تعداد بازدید : ۴۰۷