موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

غدیر یک تفکر است

غدیر یک تفکر است

واقعه غدیرحادثه اى تاریخى نیست كه در كنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یك سرزمین نیست. یك تفكر است، نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكایت مى كند. غدیر نقطه تلاقى كاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

آرى غدیر یك سرزمین نیست، چشمه اى است كه تا پایان هستى مى جوشد، كوثرى است كه فنا برنمى دارد، افقى است بى كرانه و خورشیدى است عالمتاب.


مفهوم عید

هیجدهم ذی الحجه روزغدیر خم را مسلمین خصوصا شیعیان عید شمرده اند. دانشمندان لغت و زبان‌شناسی عید را از مشتقات ماده"ع و د" به معنای بازگشت می‌دانند.در مقام تطبیق این نكته با موازین مكتبی و مذهبی باید گفت عید آدمی‌بزرگداشتِ بازگشتِ حیاتِ معنویِ انسان است. در چنین باوری نوروز انسان روزی است كه وی به خویشتن باز گردد و گمشده‌اش را دریابد.  غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنی هم بازگشت به خوبشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است. غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است. علاوه اینكه عید غدیر تشریع هم شده است در زیر به نمونه هایی از روایاتی كه غدیر را عید شمرده‌اند اشاره می‌شود:

پیامبر اكرم فرمودند: «یوم غدیر‌خم افضل اعیاد امتی» روز غدیر بزرگترین عید امت من است.

حسن بن راشد می‌گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم غیر از عید فطر و قربان برای مسلمانان عید دیگری هم هست؟ فرمودند: بلی و این عید از آن دو عید دیگر با فضیلت‌تر است. روز هیجدهم ماه ذی حجه عید غدیر خم. انبیا علیهم السلام روزی كه وصی خود را نصب می‌كردند امر می‌كردند كه آن روز را جشن بگیرند.

 وقتی به سیره ائمه و پیامبر اكرم مراجعه می‌شود در می‌یابیم كه پیامبر و امیر مومنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یك عید برخورد كرده و مسلمانان را به تبریك و تهنیت گفتن به هم دعوت كرده‌اند. امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در كوفه مهمانی بزرگی برپا می‌داشتند و پس از اتمام مهمانی، امام حسن علیه السلام هدایایی به مردم اعطا می‌فرمود. لذا این حركت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت كنند.

برگرفته از سایت تبیان

  • تعداد بازدید : ۵۵۶
فرم ثبت نظر