موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره دوم

گزارش جلسه دانش افزایی «ارتباط موثر با نوجوانان»

گزارش جلسه دانش افزایی «ارتباط موثر با نوجوانان»

به لطف ایزد منان، جلسه دانش‌افزایی مادران متوسطه اول و دوم با عنوان «ارتباط موثر با نوجوانان» در یکشنبه های آبان ماه 1401 برگزار شد. در این برنامه سرکار خانم دکتر سوده دوایی با تحلیل نیازهای اساسی روحی و معنوی نوجوانان به بیان تکنیک های برقراری ارتباط موثر با آنها پرداختند.

امید است که مباحث تربیتی و سیر آموزشی جلسات دانش‌افزایی گام‌هایی در جهت بهبود روابط دختران دلبندمان در فضای گرم خانواده ایجاد کند.

مهمترین هدف این جلسات بررسی و تحلیل روش هایی در برخورد با نوجوانان بود که باعث افزایش حس همدلی و صمیمیت خواهد شد. در ابتدای جلسات با برشمردن و تحلیل نیازهای اساسی نوجوانان این نتیجه حاصل شد که بیشترین توجه خانواده‌ ها به نیازهای زیستی فرزندان است، در حالیکه بخش بزرگی از نیازهای نوجوانان را نیاز معنوی و احساسی تشکیل می دهد.

در این راستا با بیان تحلیل های روانشناختی آقای اریکسون و تذکر این نکته که شخصیت انسان تا پایان عمر قابل تغییر است، مراحل هشتگانه تکامل و نیاز های انسانی، علی الخصوص بخش نوجوانی، به گفتگو گذاشته شد. طبق این دسته بندی در مرحله پنجم که شامل دوران نوجوانی می گردد، انسان به دنبال «کسب هویت و شخصیت واحد» است که طبق تحقیقات انجام شده خانواده باید در این مرحله نوجوان خود را همراهی کرده و به او کمک کند. اگر این مرحله به درستی طی نشود سردرگمی را برای نوجوان به همراه خواهد داشت.

مادری که خواستار اثرگذاری مؤثر در فرآیند هویت یابی فرزند خود است باید با او ارتباطی عمیق و سازنده برقرار کند. در جهت تحقق این هدف الزامیست که یک مادر خوب نیازهای اساسی عاطفی نوجوان خود را بشناسد. خانم دکتر دوایی با بیان مثالهای مصور و تجربیات واقعی خود در جلسات مشاوره تلاش کردند که با مشارکت خود مادران نیازهایی از قبیل نیاز به امنیت، نیاز به همدلی، نیاز به استقلال و ... تشریح کنند.

«نیاز به امنیت» اولین و مهمترین نیاز در هر انسانی است که با عدم ارضای آن مشکلات متعددی به صورت زنجیره ای برای نوجوان به وجود خواهد آمد. والدین نقشی کلیدی در تامین این نیاز دارند، به طوری که بدون وجود «مادرِ امن» ادامه مسیر بسیار مشکل خواهد بود و با این ویژگی ها تعریف می شود: پاسخگو، حساس به نیاز و قابل پیش بینی.

از آنجاییکه وجود مادرِ امن اولین گام در برقراری ارتباط با نوجوانان است، در جهت تحقق این مهم گفتگوهای متعدد و مؤثری صورت گرفت.

اگر چه گاهی ممکن است چنین به نظر آید در کوتاه مدت کنترل نوجوان باعث موفقیت ما شده است، اما کودکان و نوجوانانی که ما حق انتخاب و مسئولیت بزرگی می شوند به جای این که به پنهان کاری روی بیاورندف به خوبی زیر نظر پدر و مادرشان استقلال پیدا می کنند.

گفتگو درباره ی مصداق های کنترل یا سپردن مسئولیت و دادن فرصت برای انتخاب گری، بخشی از محتوای این کلاس بود.

پس از بررسی این موارد از مادران خواسته شد به صورت عملی و فردی مبانی بیان شده را در زندگی خود پیاده کنند تا در ادامه ی جلسات دانش افزایی موارد عینی به اشتراک و مباحثه گذاشته شود. امید است که مباحث تربیتی و سیر آموزشی جلسات دانش‌افزایی گام‌هایی در جهت بهبود روابط دختران دلبندمان در فضای گرم خانواده ایجاد کند.

 

با احترام

گروه دانش افزایی مؤسسه فرهنگی طلوع

دوره اول و دوم متوسطه 

  • تعداد بازدید : ۱۴۸
فرم ثبت نظر