موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره دوم

سخنان مسؤول دبیرستان در آغاز هفته ی دفاع مقدس

سخنان مسؤول دبیرستان در آغاز هفته ی دفاع مقدس

" یا رب الحسین علیه السلام "

«  سخنان مسؤول دبیرستان در آغاز هفته ی دفاع مقدس   سه شنبه 1/7/99  »

        

 سلام بر دختران عزیزم

سلام بر شهیدان که راست قامتان همیشه تاریخند.

سلام بر دلاورانی که در مقابل دشمن، قامت راست کردند تا امروز ما قامتمان خمیده نباشد.

سلام بر آنانی که خواب را بر خود حرام کردند تا ما بیدار و آگاه بمانیم.

تلاقی 1 واقعه مهم با آغاز سال تحصیلی یعنی هفته دفاع مقدس شاید قرار است که مسؤولیت سنگین ما را در این برهه زمانی گوشزد کند.

و اما امروز: دشمن فقط شکل و روشش تغییر یافته وگرنه ما همواره باید خود را در جبهه جنگ با دشمن تصور کنیم.

اگر حدود 40 سال پیش دشمن بعثی با سلاح، تأسیسات و شهرهای بی دفاع ما را هدف قرار داد و به مرزهای کشور حمله ور شـد و دلاوران ما را به خاک و خون کشید، حالا نیـازی به سلاح و تجهیزات سخت افزاری نمی بیند و مرزها مانعش نیستند. اگر بدانیم قرار است جسم ما را هدف قرار دهند، خیلی هوشیار و مواظب هستیم. در حالی که امروز با برنامه های حساب شده ضدّ فرهنگی خود که به راحتی مرزها را در می نوردد ، به دنبال یکسان سازی فرهنگی به نفع خود و به ضرر ما هستند، مغزها و افکار ما را نشانه رفته اند و در این مسیر بودجه های میلیاردی اختصاص داده اند. ضمن اینکه اتحاد ملت، بزرگترین بخش سرمایه اجتماعی یک کشور را تشکیل می دهد و مانع از نفوذ دشمن می شود، تحریم های سیاسی و اقتصادی ، با نیت از پا درآوردن ملت بزرگ ایران، در برابر استکبار جهانی است و اگر رخنه ای در صفوف مردم ایجاد شود، دشمن سوء استفاده می کند و ضربات کاری خود را وارد می کند.

دختران خوبم، در سن و سـالی که هستید، آنچه را می بینید، می شنوید و می خوانیـد، در اندیشه و جانتان

رسوخ می کند و گیرنده های فکر و روح و قلب و عاطفه تان بسیار حسّاس است. کاش این گیرنده ها را روی دوستی با خداوند و آخرت بینی تنظیم کنیم. یادمان باشد که در همین دوران وانفسا، نسیم رحمت خداوندی همواره در حال وزش است. تلاش کنید غنچه وجودتان را در مسیر این نسیم ها قرار دهید و شکوفا کنید. شاید بعدها در موقعیت های مختلف دیگری قرار گیرید و دچار افسوس و پشیمانی شوید.

دوستان خوب، مربیان خوب، کتاب ها و آثار فرهنگی ارزشمند، گوشه ای از الطاف الهی هستند که ممکن است آنچه بر سر راه شما قرار می گیرد برای دیگران قرار نگیرد.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "کسی که چشمه ی زلال و گوارایی پیدا کند و خود را از آن سیراب نکند و این فرصـت را غنیمت نشمرد، شـاید بعداً تشنه شـود و هر چه بگردد، دیگر آن آب و چشمه را پیـدا نکند."

در مورد دوست خوب، اسـتاد شهید مرتضی مطهـری (ره) فرموده بودند: دوست خوب مثـل آهن ربا که براده های آهن را از میان اشیاء مختلف جدا و به خود جذب می کند، ویژگی های مثبت و محسنات دوستش را برجسته و پدیدار می سازد. تلاش کنید دوستان خوبی برای هم باشید و مانع از گناه و معصیت همدیگر شوید و برای رشد همدیگر تلاش کنید. می گویند، دوستان خوب برای همدیگر مثل کف 2 دست می مانند که همدیگر را از آلودگی پاک می کنند.

و اما در مورد تعلیم و آموزش که وسیله و ابزاری برای رسالت اصلی مدرسه یعنی " تربیت "  است، اگر درس و نمره ای هست، همه در خدمت " تربیت "  است. واقعیت این است که در مدرسه گِرد هم آمده ایم تا علاوه بر آموزش مباحث علمی، به یادگیری یکسری مهارت هایی که در زندگی به کارمان می آیند همچون تقویت حس مسؤولیت پذیری و مسؤولیت شناسی، سازگاری با همدیگر، تحمل عقاید مخالف، همدلی، خود کنترلی و خود مدیریتی، کارگروهی و دگر دوستی و ... بپردازیم و بسیاری از صفات خوب را در خود تقویت کنیم. انجام این کارها مقطعی نیست که برایش زمان خاصی در نظر بگیریم. بلکه به مرور زمان انجام می گیرد. لذا هر روز خود را در معرض امتحان بدانید نه صرفاً ماههای دی و خرداد را . اطمینان داشته باشید که مسؤولین، مشاورین و مربیان مدرسه همگی دغدغه رشد و بالندگی شما را دارند.

برای شخصیت والای خود ارزش قایل باشید و دوست نداشته باشید که تذکری بشنوید. لذا تخلف از مقررات مدرسه را که هم چون هر نهاد دیگری برای ایجاد نظم و آرامش، دارای مقرراتی است بر خود روا ندارید. مدرسه خانه دوم شماست و امنیت و آرامش فکری حق شماست. با همکاری با مربیان خود این آرامش را تقویت کنید. هیچ سعادتی برتر از آرامش دل نیست و آرامش دل و روح جز در پرتو تمسک به ریسمان محکم الهی و بندگی خدا امکان پذیر نیست.

یادمان باشد که ما همه اعضای خانواده طلوع هستیم و برای رشد و بالندگی همدیگر باید تلاش کنیم. در واقع یک مدرسه اسلامی باید فضای معنوی اش توجه کسانی را که به آنجا وارد می شوند، به خود جلب کند و پویایی، همت ، اراده، نشاط، فعالیت، صمیمیت و همکاری در فضا موج بزند. قدر این روزهایی را که با هم هستیم بدانیم و تلاش کنیم تا مدرسه را بیش از گذشته به یک مدرسه نمونه تبدیل کنیم.

مطالعه و یادگیری و تلاش برای اینکه نتـایج خوبی بگیرید، گذشته از اینکه نیاز به خود شکوفایی را نشان می دهد، بلکه نشان از مسؤولیت شناسی شماست. خداوند آدم بیکار را دوست ندارد.

حدیث است که : " فرد عادل کسی است که استعدادهایی را که خداوند در وجودش نهاده، بشناسد و شکوفا کند." لذا برای رشد و پرورش وجودتان تلاش کنید و به خداوند توکل کنید و بخواهید آنچه که خیر و صلاحتان است، برایتان مقدّر کند.

                    « از خداوند متعال برایتان آرامش و سلامتی جسم و روح آرزو دارم  »

                                                                                                 با احترام - شاوردی

  • تعداد بازدید : ۳۹۹
فرم ثبت نظر