موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره دوم

گزارش عملکرد پایگاه تابستانی

گزارش عملکرد پایگاه تابستانی

"   یا رب  "

روزهای گرم تابستان رو به پایان دارد. مربیان مدرسه در گپ و گفت هایی که داشتند، در پی این بودند که اوقات فراغت دانش آموزان را به فرصت هایی ارزشمند برای شناخت و شکوفایی بیشتر استعدادهای آشکار و نهان آنان تبدیل کنند.

باورمان اینست که تابستان تعطیل نیست بلکه فرصت یادگیری و انجام فعالیت هایی است که در طول سال تحصیلی، به دلیل حجم نه چندان کم دروس! امکانش ضعیف است. لذا در این راستا، ضمن استفاده از برخی کارگاهها و کلاس ها، امکان حضور در کلاس های هنری و ورزشی را نیز برای دخترانمان فراهم کردیم.
در بُعد علمی، برخی دروسی که به دلیل هراس از تعطیلات غیر مترقبه (نظیر آلودگی هوا، بارش سنگین برف و ... ) نیاز به توجه و تمرین بیشتر دارد. در برنامه گنجانده شد.
باورمان اینست که مدرسه فضایی اسـت که دانش آموزان باید در همه ابعاد وجودشان پرورش یابند. برخی فعالیت ها سبب پرورش نه صرفاً یک بعد، بلکه ابعاد مختلف وجود انسان می شود. برای مثال، توجه به بعد جسمانی در تربیت، از اهمیت خاصی برخوردار است و کاستی ها در رشد ابعاد دیگر وجود، می تواند نمود ظاهری خود را در جسم فرد به رخ بکشانند. برای مثال فردی که رشد اجتماعی او کم است و نمی تواند با دیگران سازش داشته باشد و از جانب دیگران طرد می شود، ممکن است برای جبران این امر، علاقه زیادی به خوردن پیدا کند و یا برعکس رغبت خود را به غذا از دست بدهد.
 در جنبه عاطفی نیز گاهی نیاز به محبت والدین و دیگر افراد، به صورت تمارض در دانش آموزان نمود پیدا می کند. لذا در مسیر پرورش ابعاد مختلف وجـود، و در راستای نظـارت و کنترل بر احساسـات ، عواطف و هیجانات، تخلیـه انرژی، ترشح هورمون های مفیـد هنگام فعالیت های بدنی، وجـود برنامه ورزشی در برنامه تابسـتانی را واجب می سازد. می گویند: " ورزش " برای نوجوان مثل "نان شب"، واجب است.

رشته های هنری پیشنهادی مدرسه که دانش آموزان انتخاب می کردند نیز با همین نگاه در برنامه گنجانیده شد.
معرق، تذهیب، نقاشیخط، دکوراتیو ( نقاشی روی سطوح ) ، روبان دوزی، شماره دوزی ، چهل تکه دوزی و ... ضمن اینکه حسّ زیبایی شناختی را تقویت می کند، سبب تقویت تمرکز ( که مرتبط با بعد عقلانی است ) و هماهنگی عضلات چشم  و دست می شود . به علاوه وقتی فرد، کار زیبایی را به اتمام و اکمال می رساند، "اعتماد به نفس" و صد البته " اراده " اش تقویت می شود.
جلسات گپ و گفت های فرهنگی تحت عناوین: انتخاب بهتر، یک گام فراتر، + جامعه شناسی، قلمستان، فن بیان و .... در جریان بود.

در کلاس فن بیان ( ویژه دهم انسانی)، ضمن ارائه توضیحات مقدماتی در مورد اهمیت قدرت و نفوذ کلام و مهارت خوب سخن گفتن ( خصوصاً برای دانش آموختگان رشته های علوم انسانی )، نکات کلیدی و کاربردی در زمینه فن بیان آموزش داده شد. هم چنین پیرامون نکات مذکور، هم در زمینه سخنوری و هم خواندن متن و اشعار به صورت کارگاهی تمریناتی انجام شد. ضمناً در شروع کار ( که ان شاء ا... ادامه آن در طول سال تحصیلی انجام می پذیرد ) از هر یک از دانش آموزان خواسته شد تا سخنرانی کوتاه 3 دقیقه ای ارائه کنند و در پایان هر اجرا، پیرامون نحوه بیان، نوع ارائه و محتوای مطالب، توسط دیگر دانش آموزان با هدایت گری مربی، نقد و تبادل نظر صورت پذیرفت.

در کلاس نگارش پایه یازدهم، اصول ابتدایی نویسندگی، با تکیه بر مهارت خوب دیدن، خوب شنیدن و پرورش قدرت خلاقیت در نوشتن، آموزش داده شد. این فعالیت به صورت کارگاهی و در ابتدا به صورت جمله نویسی، بند نویسی و نهایتاً نوشتن یک قطعه ادبی انجام پذیرفت.
ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان و تقویت حسّ خودباوری در زمینه نگارش، از اهداف اصلی کلاس قلمستان بود.

در کلاس روان شناسی نیز به آموزش مهارت ها و تکنیک های روانشناسی شناختی رفتاری در 5 جلسه، فارغ از مباحث درمانی این رویکرد، با هدف بهبود نحوه اندیشیدن و رفتار کردن داش آموزان و فهم وابستگی«افکار- احساس- رفتار» در ایجاد حال درونی خوب یا بد پرداخته شد.

در کلاس تفکر ریاضی، بسیاری از اشکالات مزمن! ریاضی که با نظـارت 2 نفر از فارغ التحصیلان موفق تشکیل می شد، اگر نتوانیم بگوییم به طور کامل، به میزان زیادی رفع گردید.

در کلاس فیزیک و زندگی نیز بچه ها با مفاهیم فیزیک که در زندگی روزمره با آنها درگیر و مرتبط هستند، به شرح زیر  آشنا شدند:

- کلاس یازدهم
* جلسه اول : بررسی سیستم سرمایش کولر و تمام اجزای آن شامل موتور ،واترپمپ ،حلزونی ، فولی ها  ، و ..... ; انطباق دقیق با مباحث فیزیک دهم ( اصل برنولی) ، رفتن به پشت بام و باز کردن درب کولر و ارائه توضیحات کامل
*جلسه دوم : بررسی اصول و روش کار موتور خودرو ; انطباق دقیق با مباحث فیزیک دهم ( ترمودینامیک) ; بازکردن کاپوت ماشین و مشاهده موتور ، همچنین توضیحات در مورد اینکه چه مواردی را باید به صورت مرتب در خودرو چک کرد،  توضیح کاملا جدید در مورد " پیچ" و متعاقب آن جک پنچرگیری خودرو و همچنین پنچرگیری یک چرخ ماشین توسط دانش آموزان
*جلسه سوم: اصول کار انواع لامپ های اطراف ما و بررسی معایب و فواید هرکدام، همچنین انواع لامپ سر کلاس آورده شد و به دانش آموزان نشان داده شده ، همچنین در آزمایشگاه ساده ترین لامپ که لامپ ادیسون هست با استفاده از نوک مداد نشان داده شد .
* جلسه چهارم : آموزش روش های آدرس دهی در فضای دوبعدی و سه بعدی ; توضیحات کافی در مورد مختصات دکارتی ، استوانه ای و کروی جهت بهبود تصویرسازی سه بعدی

-کلاس دهم
جلسه اول : روش های اندازه گیری طول ، بردن دانش آموزان به آزمایشگاه و شروع کار با کولیس و ریز سنج ( از این مبحث در کتاب همیشه به علت کمبود وقت بسیار سریع تدریس میشود )
* جلسه دوم : مرور و رفع اشکال از مبحث قبلی ، همچنین ارائه یک آزمایش که جایزه نوبل را به خود اختصاص داد و بوسیله آن میتوان قطر مولکول روغن را با وسایل بسیار ساده اندازه گرفت !!
* جلسه سوم : مشابه جلسه اول کلاس یازدهم البته با ارائه یک پیش زمینه مناسب
*جلسه چهارم :آموزش روش های آدرس دهی در فضای دو بعدی و سه بعدی ، معرفی عملگر ها و مقایسه ضرب اسکالر و برداری

کلاس فرهنگی یک گام فراتر (ویژه پایه یازدهم)
درعصر جدید بیشترین تأکید بر افزایش مهارت های اندیشیدن، مشکل یابی، مشکل گشایی و خرد پروری است. از آنجا که به کارگیری این مهارتها در همه ابعاد زندگی، عملکرد هوشیارانه و خلاقانه تری را برای فرد به ارمغان می آورد لذا توجه به جایگاه عقل و تفکر عقلانی می تواند فرآیند کسب این مهارت ها را سرعت بخشد.
 از سوی دیگر،داشتن درک صحیح از مسائل اعتقادی به عنوان یکی از مهم ترین وجوه زندگی یک انسان معتقد، نیازمند آشنایی با مهارت‌های اندیشیدن است.
اولین و مهم ترین مسأله در مباحث اعتقادی، اثباتِ وجود حق تعالی است.این مسأله در طول تاریخ همواره به عنوان پایه و رکن اساسی سایر اعتقادات بشری، مورد ملاحظه بسیاری از اندیشمندانِ غرب و شرق قرار گرفته است؛ گروهی معتقد به وجود خدای خالق شده و عده ای دیگراین اصل را انکار کرده اند. منکرین وجود خدا، همواره سعی داشته اند با استفاده از استدلال های گوناگون ادعای خود را مبنی بر نبود خدایی عالم، قادر و خیرخواه اثبات کنند. از جمله تلاش آنها می توان به:
مسأله تکامل زیست شناختی(Biological evolution)،
مسأله خدای پنهان شده (Hiddenness of God)
و مسأله شر(problem of Evil) اشاره داشت.
دوره کلاس های تابستانی را با  "مسأله شر"  به عنوان یکی از معروف ترین و مهم ترین استدلال های خدا ناباوران آغاز کردیم.
در ابتدا مقدماتی برای درک عمیق تر از مفاهیمی چون "اراده"و "اختیار"  و تمایز این دو مفهوم بیان شد تا به مثابه ابزاری برای پاسخ گویی به شبهات «مسأله شر» در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. سپس دو تقریر مسأله شر
(قرینه ای و منطقی) مطرح ودر ادامه، شیوه ی تشخیص مسأله از مشکل, روش تبدیل مشکل به مسأله، چگونگی تحلیل مسأله, تشخیص ساختار منطقی مسأله از ساختارهای غیر منطقی،   در جهت نقد براهین خدا ناباوران آموزش داده شد.
در تمامی این مراحل دانش آموزان نقش محوری داشتند و خود بایستی با استفاده از سر نخ های موجود در استدلال ها,  به  بازگشایی مشکل و تبدیل آن به مسأله و نقد مقدمات و نتایج این براهین دست پیدا کنند.
از عمده ترین اهداف اصلی این طرح  می توان به موارد زیر اشاره داشت:
۱. پذیرش انتقاد پذیری در زمینه‌های علمی و اعتقادی و عدم داشتن روحیه انتقاد ستیزی
۲.کسب مهارت و توانایی تشخیص استدلال منطقی از استدلال‌های مغالطی، با در نظر گرفتن محتوا و صورت استدلال‌ها
۳. کسب مهارت‌های لازم در جهت نقد استدلال های اشتباه و غیر منطقی
براهین دیگر خدا ناباوران (تکامل زیست شناختی و خدای پنهان شده) توسط دانش آموزان کنفرانس داده شد و به تحلیل و نقد آن ها پرداخته شد.
در انتها یکی از براهین اثبات وجود خدای متعال با هدف قوت بخشیدنِ نگرش های عقلانی در مباحث اعتقادی تحلیل و بررسی شد.

کلاس فرهنگی انتخاب بهتر
(ویژه پایه دهم)
در این دوره از کلاسها دانش آموزان با ماشین رفتار خود آشنا شدند .
هر یک از آنها ماشین رفتار کنونی و ماشین رفتار مطلوبی که می خواهند داشته باشند را انتخاب کردند .
پنج نیاز اساسی انسان که در حکم موتور ماشین رفتار هستند، بررسی شد .
همچنین چرخهای ماشین  رفتار معرفی شدند . دو چرخ جلو که کنترل مستقیم روی آنها داریم فکر و عمل و دو چرخ عقب یعنی فیزیولوژی و احساس که به طور غیر مستقیم روی آنان کنترل داریم نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفتند .
در ذیل مفاهیمی که با عزیزان آموختیم را به اشتراک می گذاریم .
هر آنچه از ما سر می زند یک رفتار است . هر رفتار معطوف به هدف است . هدف  هر رفتار ارضای یک یا چند نیاز است .
ما رفتار خود را انتخاب می کنیم . ما مسئول انتخاب رفتار خود هستیم .
ما همواره تلاش می کنیم به زندگی خود از طریق ارضای نیازهایمان کیفیت ببخشیم . هرقدر این تلاش موفقیت آمیز تر باشد ما شادکامی و رضایتمندی بیشتری را تجربه خواهیم کرد . پس تلاش می کنیم رفتارهای موثر و مسئولانه انتخاب کنیم . موثر یعنی من را به خواسته ام برساند و مسئولانه یعنی در راستای ارضای نیازم، نیاز دیگری را آسیب نزند .ارضای نیازها در بستری از روابط صورت می گیرد . در نتیجه به دنبال کیفیت بخشیدن به روابط هستیم.
خواسته و ویژگی های آن (واقع بینانه -اخلاقی - قانونی ) نیاز -رفتار موثر و غیر موثر- حلقه نفوذ -چشم انداز- پرسش گری  نیز دیگر مطالبی هستند که با دخترانم به بحث گذاشته شدند.
تلاش می کنیم با مسئولیت پذیری دنیای بهتری برای خود و دیگران بسازیم .
برای مشاهده عکس ها اینجا  کلیک کنید.






  • تعداد بازدید : ۱۰۱۷
فرم ثبت نظر