موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره دوم

گزارش جلسه دانش افزایی اولیا با موضوع "ارتباط موثر"

گزارش جلسه دانش افزایی اولیا با موضوع "ارتباط موثر"

" یا رب "

روز پنج شنبه 30 آبان ماه، متوسطه دوره دوم طلوع، میزبان پدران ارجمند و مادران محترم در جلسه دانش افزایی با حضور استاد ارجمند، جناب آقای دکتر دوایی با موضوع صحبت پیرامون "ارتباط مؤثر" بود. تا شروع زمان رسمی جلسه، اولیاء محترم شاهد پخش کلیپی از سخنرانی حاج آقای قرائتی با موضوع نقش پیامبر صلی ا... علیه و آله و سلّم در گسترش اسلام بودند.
بعد از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید، مسؤول دبیرستان، ضمن خوشامدگویی به والدین، به برنامه جلسه اشاره ای کردند که پس از استفاده از سخنان جناب استاد، در خدمت اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان هستیم و در پایان جلسه میزهایی در خارج از سالن مستقر شده است که والدین محترم می توانند به صورت حضوری به نمایندگان محترم خود مراجعه کنند و موارد و نکات لازم را مطرح نمایند. هم چنین به این نکته مهم اشاره کردند که با نیت تکریم شخصیت وجودی دخترانمان، نمایه ارزیابی عملکرد آموزشی آنان را ان شاء ا... در هفته آینـده به دختـرانمان تحویل خواهیم داد.
سپس جناب آقای دکتر دوایی به ایراد سخن پرداختند: ویکتور فرانکل در وین به دنیا آمد و هنگامی که آلمان به اتریش حمله کرد، او در 33 سالگی به طور خصوصی کارش را به عنوان عصب شناس و روان پزشک شروع کرده بود. فرانکل در سال های 1942 تا 1945 به وسیله نازی ها در اردوگاه کار اجباری زندانی شد. تجارب او در این اردوگاه ها موجب شد مکتب جدیدی به نام "معنا درمانی " یا " لوگوتراپی " را بنیانگذاری کند که در میان روان شناسان و روان پزشکان پیروان زیادی دارد. به نکاتی از بیانات استاد اشاره می شود:
او بر خلاف خیلی ها که می پرسند چرا خودکشی ؟ می گفت قصد خودکشی داشته باشید تا " او" ی زندگی خود را بیابید.
فرانکل بر عدم وابستگی به " افراد " یا " چیزها " تأکید داشت و می گفت باید " او" ی زندگی خود را فربه کنیم.
منشأ بیماری های روانی، اضطراب است و ریشه اضطراب ، ناکامی است. تفاوت ترس و اضطراب در این است که منشأ ترس معلوم است ولی فرد، منشأ اضطراب خود را نمی داند. دلشوره از دست دادن کُشنده است. آنچه به من آرامش می دهد، باید " او" یی باشد که دلشوره از دست دانش را نداشته باشم. اگر رابطه عاطفی ما و فرزندمان افزایش یافت و " او" ی فرزندانمان شدیم، از وجود بسیاری از مشکلات، پیشگیری خواهد شد.اما توجه به چند نکته لازم است:
قصدم از رابطه عاطفی مناسب، رسیدگی افراطی به فرزندانمان نیست. اگر قرار است "او" ی زندگی فرزندانمان شویم، منظور این نیست که هر چه خواستند، فراهم کنیم. رسیدگی افراطی، نوعی مکانیزم دفاعی است. یعنی خطایی کرده ایم و در صدد جبران خطا هستیم.
گاهی باید یک " نه مقدس " در خانواده جاری باشد. یعنی خطوط قرمزی باید وجود داشته باشد. البته نباید قوانین و مقررات زیادی در خانه و مدرسه حاکم باشد.
بدترین تنبیه برای فرد " دیده نشدن " است.
برای از بین بردن احساس تبعیض در فرزندان، حتماً باید رابطه دو به دو با آنان داشته باشید. شامل خودتان و هر کدام از فرزندانتان . با هم پارک، خرید، سینما و ... بروید و حرف هایتان را با هم بزنید.
عمدة انسان ها از یکی از حالات یا اعضای بدن خود کلافه هستند. اگر خودشان توانایی پذیرش نداشته باشند و ما هم کمک شـان نکنیم، طغیـان می کنند و حالت پرخاشـگری یا " در ماندگی آموخته شـده " بهشان دست می دهـد و یاد می گیرند که بی عرضه و درمانده هستند.
در پایان جلسه ، جناب آقایان دکتر حاجی کریمی و دکتر شالچی به عنوان نمایندگان اعضاء انجمن اولیا و مربیان لزوم ارتباط اولیاء با نمایندگان خود را متذکر شدند و سپس چند نفر از اولیاء مواردی را با این بزرگواران مطرح نمودند.


  • تعداد بازدید : ۴۴۹
فرم ثبت نظر