موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره اول

گزارش اردوی ری گردی (سفری به کهن ترین منطقه تهران)-پایه هشتم

گزارش اردوی ری گردی (سفری به کهن ترین منطقه تهران)-پایه هشتم

تاريخ را مى توان به آزمايشگاه بزرگى تشبيه كرد كه مسائل مختلف زندگى انسان در بستر آن به آزمون سپرده مى شود: رمز پيروزى ها و شكست اقوام، دليل پيشرفت و سقوط تمدّن ها، واكنش، صفات و روحيات مختلف اقوام و اشخاص و نحوه عملكردها به محك آزمايش گذاشته مى شود، آن هم با شيرينى و جاذبه بسيار. یادمان باشد هر رویداد و بنا و اثر  چه در گذشته ترین دوران تاریخ باشد و چه در حال حاضر می تواند وسیله آموزش واقعیاتی برای تجربه و عبرت باشد.

بعد از پایان یافتن امتحانات ترم اول پایه هشتم، به سبب تجدید قوا و تقویت شادابی، آشنایی بیشتر با تاریخ کهن ایران و تعمق و تدبر در فرهنگ و هنر این مرز و بوم، روز سه شنبه 18 دی ماه 97 راهی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران شدیم: شهرری.

 شهرری با این که امروزه یکی از مناطق تهران است، اما به عنوان یک ابَرشهر بسیار مهم در تاریخ ایران و اسلام، نقش‌آفرینی نموده است. جالب است بدانیم که ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است و این خود از تمام داستان این شهر سابق‌کهن حکایت می کند. در مسیر رسیدن به شهرری، دبیر اجتماعی توضیحاتی پیرامون آثار تاریخی این شهر مذهبی دادند. پس از این آشنایی به تماشای برجی سر به فلک کشیده از دوره سلجوقیان به نام برج طغرل، در شرق آرامگاه ابن بابویه رفتیم. برجی با معماری زیبا و مهندسی بی نظیرکه سالیان دراز به عنوان ساعت آفتابی و نیز باروی بلندی جهت روشن کردن آتش در مسیر حرکت مسافران جاده ابریشم کاربرد داشته است. در کنار گشت و گذار در اطراف برج، به آرامگاه ابن بابویه ملقب به شیخ صدوق رفتیم و بر سر مزار بزرگانی چون جهان پهلوان تختی فاتحه‌ای قرائت نمودیم.

برنامه ری گردی را در بازار تاریخی 500 ساله‌ای که در شمال آرامگاه حضرت عبدالعظیم قرار داشته و از قدیم‌الایام یکی از مراکز فروش ادویه و داروهای سنتی بوده است، ادامه دادیم. گرچه این بازار رونق سالیان دور را ندارد، اما سبک معماری آن، ما را با حال و هوای گذشتگان، بیشتر آشنا کرد. پس از عبور از این راسته تاریخی، برای زیارت وارد حرم مقدس شاه عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) شدیم و در کنار بقاع متبرک امامزاده حمزه (از فرزندان امام موسی کاظم(ع)) و امامزاده طاهر(از فرزندان امام زین العابدین(ع))-علیهم السلام- که در کنار صحن اصلی قرار دارند، روحمان را جلایی تازه دادیم و پس از اقامه نماز ظهر و عصر، شهرری را با خاطرات زیبای تاریخی و مذهبی که برایمان رقم زد، به مقصد تهران ترک کردیم.

شبیری-مسئول پایه هشتم

برای مشاهده تصاویر اینجا کلیک نمایید.

  • تعداد بازدید : ۴۴۵
فرم ثبت نظر