موسسه فرهنگی طلوع

متوسطه دوره دوم

گزارش جلسه ششم دانش افزایی اولیا

گزارش جلسه ششم دانش افزایی اولیا

وَ قَالَ امام صادق عَلَيْهِ السَّلاَمُ: خَمْسُ خِصَالٍ مَنْ فَقَدَ وَاحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ نَاقِصَ اَلْعَيْشِ زَائِلَ اَلْعَقْلِ مَشْغُولَ اَلْقَلْبِ فَأَوَّلُهَا صِحَّةُ اَلْبَدَنِ وَ اَلثَّانِيَةُ اَلْأَمْنُ وَ اَلثَّالِثَةُ اَلسَّعَةُ فِي اَلرِّزْقِ وَ اَلرَّابِعَةُ اَلْأَنِيسُ اَلْمُوَافِقُ قُلْتُ وَ مَا اَلْأَنِيسُ اَلْمُوَافِقُ قَالَ اَلزَّوْجَةُ اَلصَّالِحَةُ وَ اَلْوَلَدُ اَلصَّالِحُ وَ اَلْخَلِيطُ اَلصَّالِحُ وَ اَلْخَامِسَةُ وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ اَلْخِصَالَ اَلدَّعَةُ .(کتاب خصال جلد دوم صفحه )284
پنج خصلت است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد،زندگى او ناقص و عقل او زايل و دل او مشغول است:
اول صحت بدن و دوم امنيت و سوم وسعت روزى و چهارمى دوست موافق.گفتم:دوست موافق كيست‌؟فرمود:همسر شايسته و فرزند صالح و رفيق صالح و پنجمى كه جامع همۀ اين خصلت‌هاست، آسودگى است.
درجلسه دانش افزایی اولیا متوسطه دوره دوم که در روزپنجشنبه 17 بهمن 98 ساعت 14:15 در محل سالن اجتماعات دبیرستان تشکیل شد جناب آقای دکتر کمن ضمن اشاره به آخرین تعاریف محورهای سلامت روان وبیان حدیثی ناب از امام جعفرصادق (ع) ، بیان نمودند که نوع رابطه بین پدر و مادر ،شیوه رابطه بین فرزندان و دوستانشان را تعیین می کند. توجه به جنبه های زیستی خواب تغذیه فعالیت بدنی در حفظ سلامت روان بسیار مهم است. توجه به معنویت در زندگی افراد روش ایشان در زندگی را تغییر می دهد.اینکه فرزندان ما در چرایی های زندگی دچار شک و تردید هستند بخاطر این است که تربیت های ما تربیت فعال نیست.تربیت فعال ،تربیت تحقیقی است.تلاش کند که انچه را که میخواهد به آن برسد را تولید کند. نماز و حجاب را بچه های ما باید پیدا کنند.تربیت غیر فعال یعنی ما همیشه علتها و لزوم هرکاری را به بچه هایمان بگوییم و درنهایت فرزند میگوید بخاطر ترس از پدر و مادرم آن کار را انجام دادم. اوج تخریب تربیت !!!عبادت اهل بیت عبادت احرار است وبا معنابخشی به زندگی محقق می شود درادامه به شرح حدیث ناب از امام صادق علیه السلام پرداختند.سلامت جسم اولین خصلتی است که امام برای زندگی موفق و داشتن عقل کامل لازم است .دومین خصلت امنیت است.مصادیق امنیت فرزند درخانه این است که از پدر و مادرش نترسد و "حرف مگو" نداشته باشد.مخفی کاری نکندو.. . سرزنش درهنگام خطا موجب می شود امنیت روانی پایین بیاید و فرزندان به دروغ متوسل شوند .پدر و مادر باید بستری فراهم کنند که امنیت روانی فرزند تامین باشد. سومین خصلت وسعت در روزی است که اگر فقط روزی را مالی درنظر بگیریم کوچک شمرده ایم این کلام را . خصلت چهارم درباره انیس موافق منظور همسر صالح فرزند صالح ودوست صالح است.و خوشا به همسرانی که دوست هم هستند. خوشا به حال پدر و مادری که فرزندشان، ایشان را دوست خود می داند و پنجمین ویژگی که همه ویژگیهای قبل رادرخود جا می دهد، آرامش است. اگر نا آرام هستیم سبک زندگیمان غلط شده است. اولویت هایمان جابجا شده است.
آقای دکتر کمن بعد از معرفی کتاب رضایت از زندگی نوشته آاقای دکتر پسندیده جلسه را با حدیثی از امام حسن عسگری به پایان بردند. امام حسن عسگری (ع) در آخرین روزهای عمرشریفشان به فرزندشان فرمودند ای فرزندم بدان که اهل طاعت و اخلاص کنده می شوند به سمت تو مثل جوجه پرنده ای که به سمت لانه پیش مادرش می رود و آرام می شود.
اللهم عجل فرج مولانا صاحب الزمان

  • تعداد بازدید : ۵۰۶
فرم ثبت نظر