موسسه فرهنگی طلوع

برگزاری مسابقه ویژه تمام مخاطبان طلوعی "صفحه سفید عاشورا"

برگزاری مسابقه ویژه تمام مخاطبان طلوعی "صفحه سفید عاشورا"



مقدمه

شهيد مرتضي مطهري قدس سره که با دغدغه خاص به بررسي موضوعات اسلامي مي پرداخت، نسبت به حادثه عاشورا حساسيت و عنايت فوق العاده اي داشت. گر چه در اين باره تأليف و اثري مکتوب توسط خود استاد نيست، اما گويا آنچه در نظر داشته بر قلم جاري کند، در سخنرانيهاي خود اظهار نموده است. «حماسه حسيني» عنوان سه جلد کتاب از استاد شهيد است. اين مجموعه مشتمل بر سخنرانيها و يادداشتهاي ابتدايي و غير تفصيلي استاد مطهري است که از حدود سال 1347 تا 1356 شمسي ايراد و نوشته شده و تاکنون بيش از سي نوبت به چاپ رسيده است. اين کتاب با عنوان «الملحمةُ الحسينيه» به عربي ترجمه شده و به نام مترجم تصريح نشده است.

از آنجا که استاد شهيد در لابه لاي جلدهاي اول و دوم، و بخش آخر جلد سوم بر کتاب شهيد جاويد ايراداتي داشته و ديدگاههاي آن را رد نموده است، نويسنده شهيد جاويد در انتقاد از حماسه حسيني کتابي با عنوان «نگاهي به حماسه حسيني استاد مطهري» نوشته و ضمن تأييد انتقادهاي استاد مطهري از تحريفات و خرافات بسته شده بر اين نهضت، با زبان علمي به ردّ انتقادهاي شهيد مطهري پرداخته و آن گاه پاره اي از منقولات تاريخي کتاب «حماسه حسيني» را مورد نقد قرار داده است.
«حماسه حسيني» تاريخ نگاري نيست، بلکه تحليل تاريخ است و در آن به جنبه درس آموزي و الگوگيري از قيام امام حسين عليه السلام و لزوم پيراستن آن از تحريفات تکيه و تأکيد شده است.
از آنجا که استاد مطهري خود عهده دار فراهم کردن اين کتاب نشده و فرصت تجديد نظر در مطالب آن را نيافته و مطالب آن را به تدريج گفته و نوشته بود، مسامحاتي در آن يافت مي شود. با اين وصف نکاتي جديد و ارزشمند در کتاب وجود دارد که مي توان آن را در شمار کتابهاي مهم قلمداد کرد.

دو چهره حادثه کربلا

حادثه کربلا دو صفحه بي نظير دارد؛ صفحه سفيد و نوراني و صفحه تاريک و سياه و ظلماني.
به اعتقاد استاد مطهري صفحه تاريک آن: «از نظر تنوع جنايت بي مانند است. حدود بيست و يک نوع پستي و لئامت در آن رخ داده که حتي در جنگهاي صليبي و آنچه اروپائيها در اندلس مرتکب شدند به پاي آن نمي رسد. اگر فقط به اين صفحه نگاه کنيم فقط بايد شعر مرثيه بگوييم و بس.
صفحه ديگر آن حماسه و افتخار و نورانيت، تجلي حقيقت، انسانيت و حق پرستي است و بشريت حق دارد در برابر آن به خود ببالد. جنبه حماسي اين حادثه صد برابر بر جنبه جنايي آن مي چربد. جنايت اين است که فقط يک صفحه اش [آن هم جنايات آن را [بخوانند و آن را از نظر هدف منحرف نمايند. امام حسين عليه السلام يک مکتب است و پس از مرگش زنده تر مي شود، بني اميه گمان مي کرد حسين عليه السلام را کشت و تمام شد، ولي بعد فهميد که مرده حسين مزاحم تر است. تربت او کعبه صاحبدلان است و باز تصميم گرفتند قبرش را خراب کنند، اما هرگز موفق نشدند نام و ياد و مکتب او را از بين ببرند. از نظر اسلام، شهادت امام حسين عليه السلام از ديدگاه فردي و اجتماعي موفقيت آميز بود.»

حماسه حسيني

از نظر استاد بهترين واژه اي که بيانگر عمق نهضت حسيني است کلمه حماسه است، نه نهضت يا قيام يا شورش و جز اينها.
«کلمه حماسه به معناي شدت و صلابت است و نيز به معناي شجاعت و حميت. چنان که در ادبيات فارسي و عربي شعر و نثر حماسي داريم(5)، حادثه و شخصيت حماسي نيز هست. شخصيت حسين بن علي عليهماالسلام صبغه حماسي دارد و بايد با وجود و سرگذشت او يک احساس حماسي داشته باشيم، نه يک احساس تراژدي و مصيبت، رثا و نفله شدن. شخصيتهاي حماسي جنبه نژادي و قومي دارند؛ يعني مخصوص يک قوم و نژاد معين و يک آب و خاکند، اما در مورد امام حسين عليه السلام چنين نيست. او يک شخصيت حماسي است، اما حماسه انسانيت و بشريت، نه حماسه قوميت. سخن، عمل و روح امام حسين عليه السلام هيجان و حماسه مافوق حماسه هاست و علت شناخته نشدن ايشان نيز همين است. شخصيت امام از نظر شدت حماسي بودن و علو و ارتفاع جنبه انساني بي نظير است و ما اين حماسه را نشناخته ايم.
از اين رو «کليد شخصيت امام حسين عليه السلام حماسه است و عظمت و شور و صلابت و شدّت و ايستادگي و حق پرستي. کلمات و اشعاري هم که از آن حضرت نقل شده، حاکي از همين روحيه حماسه و صلابت، خداپرستي و حماسه الهي و انساني است»



و اما مسابقه بزرگ صفحه سفيد عاشورا

روابط عمومي مؤسسه فرهنگي طلوع محرم امسال را بهانه اي يافت تا با عينکي متفاوت به واقعه عاشورا بنگريم. آنچه براي امروز ما مهم است پيامي است که اماممان با خونش بر پيکر تاريخ نقش زد. پيامي که با انديشه مي توان آن را دريافت و در مقابل فشارها و سختي روزگار امروز آن را عملياتي نموده و صبر کرد. همکاران ستاد و مقاطع، دانش آموزان و دانش آموختگان علاقه مند مي توانند پس از مطالعه فصل هاي مشخص شده کتاب به سوالات پاسخ داده و پاسخ خود را به ايميل روابط عمومي موسسه به آدرسravabetom@tollou.ir يا کد 1029 در اتوماسيون با عنوان پاسخ مسابقه "صفحه سفيد عاشورا" تا اربعين حسيني ارسال نمايند. لازم به ذکر است به سه نفر از بهترين پاسخ ها از نظر داوران به قيد قرعه هديه اي به رسم يادبود اعطا خواهد شد. خواهشمنديم حتما در عنوان ايميل نام و نام خانوادگي و وضعيت دانش آموختگي يا دانش آموزي يا همکاري خود را مشخص نماييد.

مثال: "مسابقه صفحه سفيد عاشورا: فائزه موحدي، دانش آموخته دوره 19"

يا

"مسابقه صفحه سفيد عاشورا: فائزه موحدي دانش آموز پايه نهم"

يا

"مسابقه صفحه سفيد عاشورا: فائزه موحدي، معلم پژوهش علوم انساني متوسطه دوره يک"




سوالات مسابقه

1- شباهت قيام امام حسين(عليه السلام) با قيام امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) چه خواهد بود( از سه بعد زير تحليل بفرماييد)؟

الف) اهداف قيام امام حسين عليه السلام چه بود؟

ب) وضعيت جامعه قبل از قيام امام حسين عليه السلام با وضعيت جامعه فعلي ما در چه وقايعي شباهت دارد؟

ج)عملکرد و شخصيت افراد جامعه و مسئولين در زمان امام حسين عليه السلام با عملکرد و شخصيت افراد جامعه و مسئولين فعلي در زمان غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف چه شباهتي دارند؟


- براي پاسخ به اين سوال از فصل اول، سوم و هفتم کتاب مي توانيد کمک بگيريد.

2- مسئوليت ما در قبال قيام امام حسين زنده نگه داشتن چه انديشه و رفتار و اعمالي است؟ به عبارت ديگر آنچه ما بايد از قيام امام حسين عليه السلام در خود ايجاد کنيم تا براي ظهور امام زمانمان آماده باشيم چه مواردي است؟ حداقل 5 مورد را در يک پاراگراف توضيح دهيد.

- براي پاسخ به اين سوال از فصل پنجم و ششم کتاب مي توانيد کمک بگيريد.



براي دانلود کتاب اينجا را کليک نماييد.اين کتاب در درايو share تمام مقاطع با عنوان مسابقه صفحه سفيد عاشورا وجود دارد.



  • تعداد بازدید : ۲۹۵۷
  • گروه اطلاع رسانی : مسابقه
فرم ثبت نظر