موسسه فرهنگی طلوع

یادگیری و اختلالات یادگیری

یادگیری و اختلالات یادگیری

معرفی کتاب یادگیری و دشواری های یادگیری(اختلالات یادگیری)
در این کتاب سعی شده است تا پدیده هایی را که سبب دشواری در یادگیری می شود در بستری وسیع از طریق جستجو در فرآیندهای مختلف یادگیری، نظریه های یادگیری و مفاهیم مربوط به یادگیری بررسی کند. دستیابی به اینکه مسائل اساسی در یادگیری چگونه رخ می دهند وابسته به این است که بدانیم مشکل کی و کجا در یادگیری پدیدار شده است. از طریق این کتاب سعی می شود تا برای معلمان و سایر علاقه مندان نشان دهیم که تمام دشواری یا اختلالات در یادگیری به سبب ضعف دانش آموز مبتنی بر فقدان انگیزه نیست. بلکه، بسیاری از اختلالات یادگیری در اثر محیطی که دانش آموز در آن زندگی می کند و یاد می گیرد رخ می دهد. بسیاری از عوامل در محیط یادگیری امکان بهبود دارند اگرچه که  کاستی های مربوط یادگیرندگان به راحتی تغییر نمی کنند. 
دو نکته بسیار مهم و موثر در فضای یادگیری، برنامه درسی مدرسه و رویکرد تدریس است. جای تامل است که روش های تدریس و مواد مورد نیاز به دقت بر اساس نوع یادگیری و نحوه درگیر شدن در درس خاص انتخاب شوند و این انتخاب ها منطبق با سبک یادگیری دانش آموزان باشند.
قطعا برخی از مشکلات یادگیری به سبب نقص یا اختلال خود دانش آموز است که در بخشی از کتاب به آن پرداخته شده است. اگرچه، برخی نکات دیده شده به عنوان ضعف یا کمبود دانش آموز مثل: ضعف در توجه، محدودیت تمرکز، حافظه و بازخوانی ضعیف اطلاعات ناشی از شکست و ناکامی در یادگیری است. از جمله تاثیرات جدی برنامه درسی نامناسب، تدریس کم کیفیت، شکست مداوم دانش آموز می تواند انگیزه و کارآیی را مستقیما سبب ناکارآمدی و عدم رشد شود. 
خوانندگان در این کتاب با الگوی های متعددی به طور مکرر آشنا می شوند. این محورها شامل: جلب توجه دانش آموزان، اهمیت تدریس و تمرین شفاف و هدایت شده و پی بردن به ارزش تدریس وظیفه-محور خواهد بود. همچنین در برخی فصول به نیازهای عاطفی دانش آموزان در راستای دستیابی به اهداف شناختی و تحصیلی آن ها اشاره خواهد شد. 
 
بخشی از پیشگفتار نویسنده: پیتر وست وود استاد دانشگاه هنگ کنگ
فهرست کتاب شامل:
توضیح مفهوم یادگیری
نظریه های یادگیری و انگیزش
مغز، حافظه و هوش
اختلالات یادگیری: انتشار و علل آن
ناتوانی های یادگیری ویژه
اختلال در خواندن
اختلال در نوشتن و گفتار
اختلال در ریاضی 
ناتوانی ذهنی
 

  • تعداد بازدید : ۸۸۴
  • گروه اطلاع رسانی : همکاران خانواده طلوع
فرم ثبت نظر